genera PDF

Editoria, culture della comunicazione e della moda (LM-92)
Università degli Studi di MILANO

Scheda Unica Annuale - Soddisfazione per il corso di studio concluso e condizione occupazionale dei laureati


Opzioni:
I dati includono i laureati di corsi equivalenti dell'ordinamento D.M. n. 509/1999.
I dati sono confrontati con il totale sull'ateneo (stessa tipologia di corso).

Graduates' level of satisfaction

updated at April 2023
University: Università degli Studi di MILANO - second cycle degree (post-Bologna process reform)
Degree class: theories of communication (LM-92)
Degree course: editoria, culture della comunicazione e della moda (LM-92)
Graduates in 2022 (valori assoluti)
Graduates: 102
Questionnaire: 98
*Collettivo esaminato(a): 77 scheda di dettaglio


(a) Per una migliore confrontabilità della documentazione, si riportano i dati relativi ai soli laureati che si sono iscritti al corso di laurea in anni recenti, cioè a partire dal 2019: 77 di cui 73 intervistati.


Attended classes on a regular basis

course
University
course University
over 75% of prescribed classes 78.1% 73.4%
50% to 75% 11.0% 16.4%
25% to 50% 4.1% 5.3%
under 25% 5.5% 4.6%
no answer 1.4% 0.3%
Total 100% 100%

Stated that academic workload was sustainable

course
University
course University
yes definitely 47.9% 45.7%
more yes than no 42.5% 41.5%
more no than yes 6.8% 10.8%
no definitely 1.4% 1.8%
no answer 1.4% 0.3%
Total 100% 100%

Stated that the overall exam organisation (dates and timetable, information given, registration etc.) was acceptable

course
University
course University
always or almost always 26.0% 46.1%
for more than the half of the exams 63.0% 44.0%
for less than the half of the exams 8.2% 8.1%
never or almost never - 1.5%
no answer 2.7% 0.3%
Total 100% 100%

Expressed overall satisfaction with relationships with academic staff

course
University
course University
yes definitely 20.5% 32.0%
more yes than no 68.5% 58.4%
more no than yes 9.6% 8.4%
no definitely - 0.9%
no answer 1.4% 0.3%
Total 100% 100%

Expressed overall satisfaction with degree course

course
University
course University
yes definitely 23.3% 41.1%
more yes than no 56.2% 47.5%
more no than yes 20.5% 9.4%
no definitely - 1.5%
no answer - 0.5%
Total 100% 100%

Assessment of classrooms

course
University
course University
Hanno utilizzato le aule: 83.6% 92.0%

Assessment (per 100 users):
always or almost always adequate 24.6% 30.4%
often adequate 70.5% 53.9%
rarely adequate 4.9% 13.9%
never adequate - 1.8%
Total 100% 100%

Assessment of IT workstations

course
University
course University
Hanno utilizzato le postazioni informatiche: 28.8% 53.6%

Assessment (per 100 users):
in adequate number 47.6% 64.1%
not in adeguate number 52.4% 35.9%
Total 100% 100%

Assessment of the equipment for the other didactic activities (laboratories and other practical activities, ...)

course
University
course University
Hanno utilizzato le attrezzature per le altre attività didattiche (laboratori, attività pratiche, ...): 31.5% 64.0%

Assessment (per 100 users):
always or almost always adequate 21.7% 30.0%
often adequate 60.9% 51.8%
rarely adequate 17.4% 15.5%
never adequate - 2.8%
Total 100% 100%

Assessment of library facilities (availability of loans/reference books, opening times, etc.)

course
University
course University
Hanno utilizzato i servizi di biblioteca (prestito/consultazione, orari di apertura, ...): 71.2% 70.0%

Assessment (per 100 users):
definitely positive 36.5% 40.0%
fairly positive 55.8% 52.1%
fairly negative 7.7% 6.5%
definitely negative - 1.5%
Total 100% 100%

Would enrol again at university?

course
University
course University
yes, on the same course and at the same university 63.0% 72.9%
yes, at the same university but on a different course 9.6% 7.9%
yes, on the same course but at a different university 5.5% 8.9%
yes, but on a different course and at a different university 11.0% 5.6%
no, I would not enrol again at university 9.6% 4.4%
no answer 1.4% 0.3%
Total 100% 100%

Employment condition

Survey year: 2022
updated at April 2023
University: Università degli Studi di MILANO - second cycle degree (post-Bologna process reform)
Degree class: theories of communication (LM-92)
Degree course: editoria, culture della comunicazione e della moda (LM-92)
(valori assoluti) Graduates Interviewees *Collettivo
esaminato(b)
Laureati del 2021 a 1 anno: 141 80 43 scheda di dettaglio
Laureati del 2019 a 3 anni: 129 73 45 scheda di dettaglio
Laureati del 2017 a 5 anni: 126 63 39 scheda di dettaglio


(b) In order to obtain a better comparability of the documentation, data refer only to graduates who had not already been working at the time of graduation.


Employment rate

1 year 3 years 5 years
degree course 67.4% 84.4% 84.6%
University 79.3% 88.7% 88.3%

Tempi di ingresso nel mercato del lavoro, dall'inizio della ricerca al reperimento del primo lavoro (medie, in mesi)(1)

1 year 3 years 5 years
degree course 4.1 mesi
University 4.0 mesi

Percentage of those in employment who use the skills acquired through the degree course to a wide extent(1)

1 year 3 years 5 years
degree course 41.4% 44.7% 42.4%
University 58.8% 61.4% 61.3%

Average monthly net earnings (in Euros)(1)

1 year 3 years 5 years
degree course 910€ 1,521€ 1,352€
University 1,294€ 1,546€ 1,650€

Soddisfazione per il lavoro svolto (medie, scala 1-10)(1)

1 year 3 years 5 years
degree course 7.6 7.7 7.8
University 7.8 7.8 8.0

(1) A partire dall'indagine 2022 l'indicatore è calcolato su tutti coloro che dichiarano di svolgere un'attività, anche di formazione, purché retribuita. Per le indagini precedenti, invece, è calcolato sui soli laureati che dichiarano di svolgere un'attività lavorativa retribuita, purché non si tratti di un'attività di formazione post-laurea. È pertanto necessario prestare molta cautela nel confronto dei risultati ottenuti in anni di rilevazione differenti.



Elenco dei corsi aggregati

editoria, culture della comunicazione e della moda (LM-92)
classe di laurea: theories of communication (LM-92)
ordinamento D.M. n. 509/1999 - codicione OFF.F 0150107309300002
sedi: MILANO - attivo dal 2014 al 2019
scheda SUA